vineri, 12 februarie 2016

Prezentare

Ma numesc Mirela Rusu si sunt absolventa a Facultatii de Arte Plastice Cluj. Am doi copii frumosi si minunati, Scanteiuta Ana-Gabriela si Strengarel Mihai-Ioachim. Mamica celor doi nazdravani se odihnea la pranz sau seara, dupa ce-i adormea pe pitici, sapand dupa tehnici de cusut. Iubea din totdeauna camasa Romaneasca, dar nu-si permitea sa cumpere una care-i placea. Care e cea mai frumoasa ie? 


Umar de camasa barbateasca zona Bacaului
Complexul Muzeal "Iulian Antonescu"


Poale de la o tinuta femeiasca din patrimoniul
Museului Etnografic Poarta de su' Feleac, Cluj

Cele vechi, autetice si cele cusute cu mana ta. Plecand de la ideea vreau o ie am ajuns sa am o biblioteca digitala. Nu pot sustine ca biblioteca mea e completa si ca nu mai trebuie completata. 
In masura timpului am adunat carti si cusaturi minunate gasite. Unele erau mai frumoase ca altele.... 
Si ce credeti...? Nu ma mai puteam opri! Parca e un drog, un virus!
Am ajuns ca un soarece devorator de minunatiile etnografice descoperite. Sunt sigura ca mai sunt si altele pe care inca nu am avut ocazia sa le cunosc. Dar imi doresc sa adun cat mai multe modele si sa vi le prezint.


Guler din colectia Cantacuzino,
Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj


Prin intermediul acestui blog doresc sa va prezint minunatiile descoperite, tehnici de cusut, brodat, modele culese si nu numai. Poate doriti sa coaseti si voi o camasa adevarata sau sa reanviati o activitate din multele activitati practicate de strabunii nostri!


Camasa de Bucovina
The Metropolitan Museum of Art









Intamplator o doamna din Bucuresti a gasit sora camasii prezentate mai sus.













Ma uit cu mare drag la fiul meu care tremura din toate incheieturile si se bucura cand mamica lui brodeaza. Nu se poate opri sa nu mangaie fiecare cusatura si sa se bucure. Ma gandesc ca in momentul in care pictezi panza cu acul o incarci cu emotie tale si le transmiti mai departe din generatie in generatie. Ar fi frumos ca tinerii din aceasta perioada sa ajunga sa cunoasca aceste indeletniciri si sa le respecte la adevarata lor valoare.
Putem sa ne incurajam copii sa experimenteze transpunerea motivelor traditionale. 
Motivele noastre stramosesti au o adevarata geometrie. Cand incepi sa lucrezi cu ele iti stimuleaza simturile de orientare in spatiu, matematica, cromatica, creativitatea, dexteritatea si alte simturi. Prin faptul ca ajungi sa iti doresti sa porti lucrul realizat de tine se stimuleaza rabdarea si perseferenta. 
Sa nu uitam ca panza este o reatea pe care tu trebuie sa aplici un model si sa te raportezi la el. 


Fragment de maneca, Banat
Muzeul de Arta Populara Constanta


Camasi frumoase si vechi!
Sper ca am reusit sa va starnesc curiozitatea cu cateva imagini!







Un comentariu:

  1. Buna ziua! Aveti cumva o plansa sau o schita pentru modelul de ie de Bucovina expusa la Metropolitan Museum? Imi doresc tare mult sa o cos si am inceput sa caut modelul . Problema e ca nu prea gasesc altceva decat fotografii cu ia lucrata.daca mi-ati putea da o plansa sau macar unlink unde o pot gasi, v-as fi recunoscatoare. Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere